Hur mäter man kroppsfett?

För att prata om undervikt, normalvikt och övervikt så använder vi oss ofta av BMI, body mass index. Men det har framkommit många klagomål på den metoden att mäta hälsa och vikt. Då muskler väger mer än fett och muskulösa personer tenderar att få ett högt värde även om de inte har en gnutta tendens till övervikt i sin kroppssammansättning så blir det värden svåra att använda på individnivå. Det är dock ett bra mått att använda på stora grupper då man talar om folkhälsa eller förändringar i vikt i hela befolkningen. En viktigare indikation på hälsa och övervikt är istället att ta reda på kroppssammansättningen och mäta procenten kroppsfett.

Metoder för att mäta kroppsfett

Det finns flera olika sätt att mäta fettprocenten i kroppen. För BMI behövs endast en längd, vikt och en miniräknare och du kan räkna ut ditt värde hemma. Att räkna ut andelen kroppsfett är lite svårare och det finns flera metoder. De flesta kräver att du går till någon form av specialist eller har tillgång till en speciell våg som mäter kroppssammansättning.

Kaliper

Med den här metoden mäter man underhudsfettet per centimeter på några utvalda ställen på kroppen. Mätningarna görs med en tång som trycker ihop fettet på undersidan av överarmen, kärlekshandtagen på höfterna samt på låren. Olika människor lagrar fett på olika ställen på kroppen så tillförlitligheten kan variera. Metoden fungerar inte så bra på mycket överviktiga personer då de har mycket fett under magmusklerna, så kallat bukfett som ligger runt organen. Det är också den typen av fett som utgör särskilda risker för hjärt- och kärlsjukdomar.

Fettvåg

Det finns vågar som förutom att mäta vikten i kilo även mäter kroppssammansättningen. Det kan den göra genom att man står barfota på vågen som skickar ström från den ena foten upp genom kroppen och ner till den andra foten. Vågen kan då mäta av flera variabler som vätskebalans, fett och muskler. Det är en känslig apparatur som påverkas av många yttre faktorer såsom temperatur och hur testpersonen har ätit och druckit det senaste dygnet. Rådet är att testa flera gånger för att få ett så korrekt resultat som möjligt.

Fetthandtag

Liknar fettvågen men istället för att man står på en våg så håller man i två handtag som skickar ström från den ena handen till den andra och mäter kroppssammansättningen.

Bod pod

Man går in i en kabin och genom vibrationer så mäts kroppssammansättningen när man är där inne.

Mäta midjemåttet

Ett klassiskt sätt som också är väldigt enkelt att göra hemma är att mäta midjemåttet och sedan fokusera mer på det än på vågen för att följa om man går upp eller ner i vikt. Det är alltid bäst att jämföra med sig själv och midjemåttet säger mer än siffran på en vanlig våg om din förändring om du börjar träna eller går upp i vikt.

Läs också: Hur får man vitare tänder?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *